WE ARE SOMMOS

Marja Brouwer

Ja, maar wie zijn dat nou eigenlijk? En wat willen ze? Wat motiveert hen? Zijn dit nou de zoveelste ‘wijnverkopers’?
Als liefhebber van het verzamelen van potloden van champagnehuizen ben ik de aangeslepen persoon om de estafettepen eens op te pakken. 
Mílton belt. Hij is iets van plan. En dat kan hij niet alleen.  “Ik heb een idee! Doe je mee?” Ik luister aandachtig.
“Waarom gebruiken wij onze krachten niet, bundelen deze samen en gaan iedereen aan goede wijn helpen”.  Nou, inderdaad! Waarom doen wij dat niet? Adviseren, laten proeven, nieuwe wijnen ontdekken, belevenissen en speciale momenten creëren..  en toch schiet er door mij heen; is er nog wel ruimte voor ons in deze al druk bezette wereld van ‘wijnverkoop’?

Wat Mílton toen zei is precies wat we tot op de dag van vandaag proberen te doen. 
Wat is het toch bijzonder wat ons wordt aangeboden. Zo veel. En zo verschillend! Van horror verhalen over aangelengde basismost tot aan gouden medaille winnaars.
De consument ziet al gauw door de flessen de wijn niet meer en pakt diegene die er waarschijnlijk het best uit ziet, het goedkoopst is of dan maar de duurste.
Wandelend langs de schappen realiseer je je dat het aanbod te groot is en te onduidelijk maar dat er tussen al die flessen best een paar te vinden zijn die helemaal niet zo verkeerd zijn.
En daar kunnen wij bij helpen. Gebruik je kennis en deel deze, dat is helemaal van deze tijd.
Onze missie: iedereen aan goede wijn helpen. Een verlengstuk voor alle importeurs en een helpende hand voor de zoekende (nieuwe) wijnliefhebber in Nederland. We are SOMMOS.

Who are SOMMOS?

6 sommeliers met hun eigen eigenaardigheden, unieke karakters maar met een onvoorwaardelijke liefde voor wijn. Dat verbindt ons. Gelukkig ook al vóór het SOMMOS ‘tijdperk’ anders was alles heel kunstmatig overgekomen. Je zou ons soms eens moeten horen of zien als we bij elkaar zijn. Als het om wijn gaat hebben we allemaal net even een andere stijl met hier en daar genoeg raakvlakken maar over één ding zijn we het allemaal eens; wij willen iedereen aan de goede wijn hebben. Dé wijn van het moment, of de juist de stijl maar geheel eigenwijs toch tegen de trends in. Of soms er in mee, uiteraard. 
Onafhankelijk en gedreven om te delen. Dat maakt je toegankelijk en dat is wat voor mij persoonlijk wijn altijd mag zijn.. 
Aangenaam, wij zijn Wout, Bjorn, Ruben, Job, Mílton en Stefan.

Qu'est ce que c'est, SOMMOS?

Somos.. het betekent min of meer ‘dit is wie we zijn’ en is omgetoverd naar SOMMOS waarin we straattaal vinden voor het woord sommelier (somm) en hoe veel wijn je ook gehad hebt er staat achterstevoren nog steeds hetzelfde. SOMMOS, zie je? SOMMOS.. handig, toch?
Importeren laten we over aan diegene die daar goed in zijn. Er wordt al zoveel goeds naar Nederland gehaald. 

Wijn voor iedereen

Het is naar mijn inziens een voorrecht om te kunnen werken met zulke prachtige wijnen. Wijnen van mensen die ziel en zaligheid steken in hun meest bijzondere eigendom.
Wordt er niet al genoeg gepromoot op TV en internet met producten die achteraf een leugen blijken? Dan is het toch aan ons om het kaf van het koren te scheiden? 
Wij, als sommeliers in Nederland zijn idolaat over een zeer bijzonder product.  Iets wat eigenlijk iedereen wel interessant vindt. Het fenomeen wijn.
Kijk maar om je heen. Je ouders, ooms en tantes, broer of zus en ook je buren maar ook de gasten in het restaurant waar je werkt.
Want dat staat vooraan. Dat is de basis. Sommelier zijn. En dat, wat we dagelijks als werk en hobby doen, nemen we mee naar huis.
En beperken we ons niet tot de grenzen van het restaurant maar gaan we ‘viral’.  Instagram, snapchat, Facebook, pinterest, twitter.. Je ziet wijn overal. 

En hoe gaaf is het dat je met wijn alleen al een glimlach kan toveren op een ieder zijn gezicht! (ook al is het soms om te huilen.. ;)

Ik hoop dat we met SOMMOS iets op kunnen zetten waar heel Nederland beter van wordt. 

Blijf allemaal wie je bent. Ik kom er met ons zessen achter hoe verschillend we zijn en tegelijkertijd zo hetzelfde.
We zijn uniek en hebben iets bijzonders in handen. En doe het op jouw manier.
Van af en toe een leuke wijn thuis tot Master Sommelier, iedereen zijn eigen ding.


Stefan Wierda

Maître & Sommelier / Restaurant Hotel Merlet

www.wearesommos.nl

Wie schrijft de volgende ?

Marja Brouwer

We hebben al een tijdje geen Estafettepen mogen publiceren. Dit is een stukje geschreven door één van de leden over een onderwerp wat hem of haar bijzonder aan het hart gaat.

Heb je zin en tijd en heb je iets leuks te melden ?? stuur je stukje dan in naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

We plaatsen het dan hier op deze website.

Estafettepen door Robin Overdreef

Marja Brouwer

"Waarom sommelier worden......"

Als je ouders een horecabedrijf hebben wordt je, denk ik, al snel 'besmet' met het virus....
Na het voortgezet onderwijs, hup...richting Hotel Vakschool Wageningen, de zogenaamde vierjarige MHS-opleiding.alt 

Ik wist 't helemaal, ik zou kok worden. Echter de docent had al snel in de gaten dat dit niet mijn roeping was en verzocht mij vriendelijk, doch dringend van dit traject af te zien, om zo geen gevaar te vormen voor de volksgezondheid :-)

Oké, de bediening, want in de weekeinden was ik toch al aan het bijklussen, dus zien wat hier mogelijk is.....en tevens de mogelijkheid om als extra vakkeuze "wijn" toe te voegen!
De praktijkdagen waren geweldig, ik voelde mij als een vis in het water en dan die extra training over wijn van de heer Nijsink, wat een gepassioneerde uitleg over wijn!!!!
Ik wilde hier meer en meer over weten, ik geloof zelfs dat onze huidige voorzitter, Edwin, nog een gastcollege heeft gegeven. Tijdens mijn stage periodes heb ik dan ook bewust gekozen voor hotels/restaurants waar serieus met wijn werd omgegaan.

Vervolgens aan het werk, begonnen in de Achterhoek en redelijk snel richting “het westen” waar restaurant Hermitage de uitdaging was. Ik heb hier meer en meer kunnen leren over wijn en spijs, samen met Alex Klein, toch wel iemand die het een en ander weet op dit gebied, zeker toen!
Ik merkte dat ik zelf steeds trefzekerder werd en meer vrijheid kreeg binnen het bedrijf, zelfs op het moment dat ik de functie van maître-sommelier ging vervullen. Vanaf toen ging 't snel...ik werd in 'het wereldje' herkend en uitspraken van de kenners en inspecteurs van "jij komt er wel...gedreven....etc", zorgden voor nog meer motivatie en de wil om te groeien!
Dit resulteerde in de titel “Sommelier en restaurant van het jaar 2008” van de restaurantgids Grootspraak. Ontzettend leuk omdat het een gevoel geeft dat je goed bezig bent en blijkbaar op de goede weg zit.

In 2008 kreeg ik de mogelijkheid om binnen De Zwethheul te beginnen als sommelier en in 2009 bij de nieuwe eigenaar, Mario Ridder, door te gaan.
Ik heb tot op de dag van vandaag geen spijt van deze keuze!
Vanaf het begin kreeg ik van Mario het volste vertrouwen en de kans mijzelf nog veel verder te kunnen ontwikkelen op het gebied van wijn en spijs.
Hij legt de lat ontzettend hoog en dit is een heerlijke drijfveer, buiten het discussiëren om, omtrent de invulling van arrangementen en het bijhouden van de wijnkaart.
Ik weet van mezelf dat ik hier behoorlijk ben gegroeid qua kennis en persoonlijkheid en durf toch wel te stellen dat ik inmiddels wel wat kan vertellen over wijn en spijs, hetgeen ik in de afgelopen 17-18 jaar geleerd/opgebouwd heb!

En dan....wordt je ineens wijn-spijs specialist in GaultMillau 2014! Wat een schok. Ik heb dit niet zien aankomen, maar ben er zo ontzettend blij mee dat, wat ik doe alom gewaardeerd word door een grote groep 'kenners', maar nog belangrijker...de gasten die De Zwethheul bezoeken!

Waarom sommelier worden......
Ik zou niets anders willen omdat er zoveel diversiteit in wijn bestaat. Het is toch waanzinnig om al die prachtige aroma’s en smaken uit die kleine te krijgen en te kunnen proeven!!
Alles kunnen en mogen proeven wat geboden wordt over de wereld, wie kan dat zeggen?!
Samenwerken met een gedreven chef en samen met alle collega's proberen het hoogst haalbare na te streven in een prettige (werk)omgeving is ook geweldig. Maarrrrrr.......het allerfijnste is toch wel, dat gasten onder de indruk raken van het eten en de begeleidende wijnen en horen hoeveel tijd en moeite hierin gestoken wordt!
Als ze vervolgens het restaurant verlaten en je bedanken voor een memorabele avond, dan is dit voor mij de ultieme drijfveer om de dag erna er weer tegenaan te gaan!

Je moet wensen blijven houden, die zijn er zeer zeker nog, ook voor mij.....
Maar ik zeg/schrijf je...wees belangstellend, luister naar anderen, sta open voor (opbouwende) kritiek, met theorie alleen red je het niet, een flinke dosis wilskracht en de bereidheid om aan te pakken is zeker zo belangrijk, wil je het kunnen redden in de wereld van de sommellerie!

Hartelijke groet, santé!

Robin Overdreef
Restaurant De Zwethheul

Estafettepen door Marcel Hansen: nieuwe waarheid in horeca- en wijnland

Marja Brouwer

Wat ben ik blij met de nieuwe waarheid in horeca- en wijnland

Mij raakte het artikel van Mark Soetman in Koffie Thee Cacao van juni 2014 “To bio or not to bio”. Zijn stuk was een inspiratie voor dit schrijven. Biologische landbouw en intensieve landbouw zijn beide niet het antwoord op het voeden van de wereldbevolking op de lange duur. Nee, want biologisch produceren (ook voor wijn) is aan zoveel regels gebonden dat het vaak de plank misslaat en intensieve landbouw, ach ja, daarvan weten we wat het ons de laatste jaren gebracht heeft, zoveel ongrijpbare misstanden dat het de volksgezondheid in gevaar brengt.

Wat blijft is de “derde weg”, de weg die ik steeds vaker tegenkom, en die zich manifesteert in prachtige vaak kleinschalige initiatieven in voornamelijk de landbouw en veeteelt, opgepakt door de moderne horecaondernemer (veelal in Amsterdam). Jongen mensen die kiezen voor het gevoel, kiezen voor de waarheid, kiezen voor de zuiverheid, kiezen voor kwaliteit, kiezen vanuit het hart.
Of het nu gaat om barista’s die chirurgisch te werk gaan, kleine duurzame fruittelers of koks die koken met alleen maar pure ingrediënten en ‘van kop tot staart’. Restaurateurs die steeds vaker kiezen voor integere wijnen, campagnes tegen food-waste of personeel dat zichzelf is en mag zijn, het maakt me blij, het verandert onze wereld. Geen zwaar met linnen gedekte tafels, rijen bestek en dito glaswerk, bediening in het driedelig pak en de handschoenen binnen handbereik; het is ‘old school’, het hoeft niet meer. Weg met de opsmuk, weg met de komedie, weg met de drempel. Het zijn allemaal verbeteringen, verbeteringen zonder er een stempel van bio of iets dergelijks op te drukken, “de derde weg”. Het zijn allemaal initiatieven uit het hart met de intentie het milieu en de wereld minder te belasten en de essentie, de smaak te herontdekken. Maar bovenal zie ik jonge ondernemers en werknemers die uit het stramien stappen en doen wat ze leuk en interessant vinden. De toegevoegde waarde ligt op het bord, zit in het glas of komt aan tafel, de personificatie in vele gedaantes.

Ook de hedendaagse wijnwereld is vol van deze mensen en ook hier zien we de trend terug, jonge producenten maar ook jonge sommeliers die de klassieke wijnbouw en horeca achter zich laten. De sommelier van nu laat de 80-urige werkweek voor wat het is en zoekt de toekomst in o.a. de wijnhandel. Daar kunnen ze zichzelf wel ontplooien, zonder met hun overuren de exploitatie van hun broodheer te financieren. Deze jonge generatie gaat op zoek naar de essentie, het unieke, het bijzondere, het pure, het verhaal in het glas. Ze hebben liefde voor hun product en konden deze liefde door het keurslijf in de klassieke horecazaken niet meer kwijt. Een groot gevaar.

Deze week was ik bij een masterclass van Dynamic Together, vier premium estates uit Oostenrijk. Ook daar zie ik deze denkwijze en werkwijze terug, je proeft ‘t, je voelt ‘t, ik word er blij van.
Ik ga stoppen, anders draaf ik door, graag zou ik nog verder uiteenzetten hoe ik de toekomst van de huidige horeca en wijnwereld zie, maar laat me het hierbij laten voorlopig. Echter niet zonder gezegd te hebben dat het niet de vraag meer is òf we de “derde weg” inslaan met zijn allen, maar wannéér.

Vriendelijke groet NGS vrienden,

Marcel Hansen (Zilte Zoen, KHN, KH34)

Maar bovenal: het maakt me blij, al die positieve veranderingen.

Estafettepent: Ruth Siegers

Marja Brouwer

Waarom sommelier?

Een tijdje geleden, op een van eerste echte zomerdagen van het jaar, werd ik gevraagd een artikel te schrijven voor de website van het Nederlands Gilde van Sommeliers.
Na wat dagen met dat leuke idee in mijn hoofd te hebben rondgelopen moest ik een thema bedenken. In gedachten ging ik terug naar waarom ik sommelier wilde worden, wat mij inspireert en hoe ik geïnspireerd blijf in dit mooie vak. Zie daar, mijn thema gevonden.

Inspireren
Na de hotelschool opleiding wist ik niet zo goed welke kant ik op wilde met mijn carrière. Via een kleine omweg ben ik bij het Koetshuis in Bennekom terecht gekomen. Hier maakte ik kennis met wijn en wilde ik meer leren over de wijnen en hun oorsprong, elke keer als ik een fles wijn open. Na wat omzwervingen door het land ben ik uiteindelijk terecht gekomen bij Screaming Beans in Amsterdam. Een combinatie tussen wijnen, koffie en mooie gerechten. Iedereen bij Screaming Beans brengt zijn eigen expertise mee, we werken met sommeliers, koks, barista’s, etc., met als belangrijk doel van elkaar te leren en elkaar te inspireren. Dit alleen al maakt de omgeving heel inspirerend en uitdagend. Gasten komen vaak speciaal voor de wijnen en dat geeft mij de kans mijn kennis met hen te delen.

Reizen en leren
Enkele maanden geleden heb ik met een groep internationale sommeliers de Rheingau en Pfalz in Duitsland bezocht. Naast bezoeken aan bijzondere wijnmakers, “oude” en “nieuwe” generatie, stonden er ook masterclasses van verschillende Masters of Wine op het programma. Een van de meest bijzondere werd gegeven door Jeannie Cho Lee. Jeannie is de eerste Aziatische Master of Wine. Zij heeft zich verdiept in wijn-spijs combinaties met Aziatische gerechten. Hierdoor kijkt zij meer naar het mondgevoel dat een gerecht geeft en het mondgevoel van de wijn. Zij gaf mij een nieuwe kijk op de combinatie tussen wijn en spijs. Wat mij ook heeft geïnspireerd tijdens deze reis is het contact met mensen van over de hele wereld met dezelfde interesse in wijn. Zo ook Emily Poole uit de Verenigde Staten. Zij heeft in een klein plaatsje in de VS een wijn- en delicatesse winkel waar zij, naast de wijnen uit haar eigen land, ook veel Duitse wijnen verkoopt. Om haar klanten de meeste informatie te kunnen geven reist zij regelmatig af naar Duitsland om wijngaarden te bezoeken. Of de aanwezige sommeliers uit Scandinavië, die ik op mijn reis ontmoette. Zij vertelden mij dat meer dan 50% van hun wijnverkoop Duitse wijn is.

Nieuwe generatie
Momenteel komt in de Duitse wijnmakerij een nieuwe generatie op, zoals ook in andere delen van Europa. Ik heb kennis gemaakt met het samenwerkingsverband Wine Changes. Dit is een groep van acht jonge wijnmakers die samenwerken om hun product zo goed mogelijk te maken en om samen publiciteit te geven aan hun wijnen en werkwijze. Deze groep is samengebracht door de pastoor van het dorp. Hij geeft het gezelschap ruimte in zijn huis om samen te komen en met elkaar te praten over wijn maken en de problemen of uitdagingen die hierbij een rol spelen. Het zijn allemaal jonge mensen met een wijnopleiding in Duitsland, of ze reisden naar de landen in de oude en nieuwe wijnwereld. Deze kennis nemen zij mee naar de wijn domeinen van hun ouders en zorgen voor vernieuwing en hervorming.

Het mooiste van mijn vak is en blijft de wijn zelf. Wijn verbindt, wijn zorgt voor een verhaal en het emotioneert. Dit doet het over de hele wereld. Ik zal daarom ook nog heel lang in het sommeliers vak blijven en ons mooie beroep blijven promoten.

Ruth Engels-Siegers,

sommelier Screaming Beans